• Gry uczą współpracy nie agresji.
Gry uczą współpracy nie agresji. >Gry komputerowe są niezmiernie popularne wśród młodzieży. Od dawna panuje jednak przekonanie, że potęgują one agresję w przyszłości, w szczególności jeżeli graczami są młodzi ludzie (...)
Porady

Zmęczony kierowca = zły kierowca.

Zmęczony kierowca = zły kierowca.


Od dawna wiadomo, że alkohol, leki nasenne, czy rozmowa przez telefon komórkowy mogą obniżyć zdolności poznawcze kierowcy. Jednak równie niebezpieczne może się okazać przemęczenie. Tego jednak drogówka nie może skontrolować, dlatego powinniśmy podwójnie brać za siebie odpowiedzialność. A stawka jest tutaj bardzo wysoka – nasze lub cudze życie.

Zmęczenie. Potocznie każdy wie czym ono jest, ale zmęczenie zmęczeniu nie równe. Co tak naprawdę powoduje? Jakie mogą być jego skutki?

Można wymienić kilka rodzajów przemęczenia:

Zmęczenie mięśniowe. Najprościej jest to przemęczenie fizyczne. W kontekście prowadzenia samochodu, jest ono zazwyczaj skutkiem niewygodnej pozycji w trakcie jazdy, albo po prostu – zbyt długiego siedzenia. Dlatego tak ważne jest, by w trasie robić częste postoje na tak zwane „rozprostowanie nóg”. Podczas dłuższej drogi można też na postojach wykonywać proste ćwiczenia fizyczne. Paradoksalnie to właśnie siedzenie najbardziej męczy!

Zmęczenie emocjonalne. W tym przypadku nie jest tak łatwo odnaleźć przyczynę tego zmęczenia, a tym bardziej ją usunąć. Dzieje się tak, ponieważ ten rodzaj zmęczenia jest skutkiem bardzo indywidualnych sytuacji: np. jest to stres związany z określoną sytuacją na drodze, albo z pasażerami siedzącymi w samochodzie. Na zmęczenie emocjonalne mogą również wpływać inne sytuacje, nie związane zupełnie z jazdą samochodem...

Zmęczenie sensoryczne. Podczas długiej trasy obniża się nasza reaktywność na bodźce zmysłowe. Możemy nie dostrzec wszystkiego, nie dosłyszeć,... Nasza reakcje na te bodźce może być również opóźniona. Jest to szczególnie niebezpieczne gdy prowadzimy samochód.

Zmęczenie umysłowe. Podczas jazdy samochodem nasza uwaga jest rozproszona. Oprócz rutynowych czynności, jak zmiana biegów, czy też włączania kierunkowskazów, kierowca musi pamiętać również o przestrzeganiu przepisów drogowych. Jeśli wyruszył w nieznaną trasę musi też myśleć o tym jak dojechać do celu. I co najważniejsze musi uważnie kontrolować to co dzieje się na drodze i reagować do tego adekwatnie, z refleksem. Te czynności bardzo obciążają kierowcę poznawczo. Musi być on stale czujny i nie wolno mu popaść w monotonię. Do tego wszystkiego dochodzi również możliwy spadek zdolności poznawczych spowodowany np. porą dnia – ponoć najwięcej wypadków samochodowych zdarza się pomiędzy 14:00 a 15:00 po południu, oraz 2:00 a 3:00 w nocy. Jeśli jedziesz w dłuższą trasę może warto w tych godzinach zrobić sobie krótką przerwę? A jeśli to jest możliwe, nawet zrobić sobie wtedy krótką drzemkę?

Problem jednak największy polega na tym, że nasze zmęczenie jest tbardzo subiektywne. Nikt nam nie powie, czy możemy prowadzić, czy nie. Musimy o tym zadecydować sami. A nie ma przecież żadnego „zmęczeniomierza”, który by nam pomógł ocenić poziom naszego przemęczenia. Musimy wyczuć swój organizm i odpowiedzialnie podejmować decyzje.


Zobacz również

Newsletter

  • Facebook
  • Google+
  • GoldenLine
  • Nasza Klasa
  • Blip
  • Twitter
  • YouTube