• Gry uczą współpracy nie agresji.
Gry uczą współpracy nie agresji. >Gry komputerowe są niezmiernie popularne wśród młodzieży. Od dawna panuje jednak przekonanie, że potęgują one agresję w przyszłości, w szczególności jeżeli graczami są młodzi ludzie (...)
Porady

Sen w branży transportowej.

Wsiadając do autobusu, albo taksówki mamy zaufanie do kierowcy, że jest wypoczęty, a jego funkcje poznawcze nie są w żaden sposób zakłócone. Trzeba jednak pamiętać, że osoby pracujące w branży transportowej to także ludzie – tak samo jak inni bywają zmęczeni, rozkojarzeni, oraz śpiący. Jak wyglądają statystyki dotyczące tego problemu wśród kierowców i pilotów?


Pracownicy branży transportowej to profesjonaliści. Jednak nawet będąc profesjonalistą nie można wykluczyć pewnych czynników, które mogą wpływać na funkcje poznawcze, a co za tym idzie na jakość wykonywanej pracy. Dlatego kwestia snu i wypoczynku jest niezwykle ważna w tej branży. Kierowcy lub piloci biorą odpowiedzialność za zdrowie a nawet życie pasażerów. Wsiadając do np. autobusu chcielibyśmy mieć pewność, że jesteśmy bezpieczni.


Statystyki.

Wydaje się, że pracownicy branży transportowej powinni być bardziej odporni na zmęczenie, a także bardziej wypoczęci przed wykonywaniem swojej pracy. Jednak statystyki dotyczące tej kwestii mogą być szokujące dla większości pasażerów. Okazuje się, że około 25% pilotów i kolejarzy przyznaje się do przynajmniej raz w tygodniu senność mogła wpłynąć na jakość wykonywanej przez nich pracy! Zaskakujące jest to podwójnie, ponieważ wśród ludzi niepracujących w komunikacji, takich osób było znacznie mniej – około 17%.


Przyglądając się dalej tym statystykom okazuje się, że 20% pilotów przyznaje, że w swojej karierze zrobili poważny błąd z powodu senności! A prawie tyle samo kolejarzy i kierowców tira uważa, że nie doszło do wypadku „o mały włos” z tego samego powodu.


Jednak senność nie jest jedynie czynnikiem, który wpływa negatywnie na osoby z branży transportowej. Także zwykli kierowcy powinni uważać, kiedy prowadzą samochodów będąc niewyspanymi. Wiele wypadków w trasie jest właśnie skutkiem zmęczenia i senności kierowcy!


Bezpieczny sen.

Czemu sen jest taki ważny dla kierowców? Senny pracownik transportu jest znacznie bardziej podatny na wszelkiego rodzaju błędy. „Senni” kierowcy zgłaszają aż trzy razy częściej kłopoty z koncentracją w pracy. Te same osoby zgłaszają średnio około 45 mniej minut snu, od ich rówieśników, którzy nie mają problemów z sennością w pracy. Tak więc wniosek nasuwa się sam – jeśli chcemy być odpowiedzialnym kierowcą, powinniśmy dbać o to, byśmy byli wypoczęci i wyspani przed jazdą.


Niestety - większość pracowników w branży transportowej twierdzi, że ich grafik nie pozwala im na wystarczająco dużo czasu poświęconego na sen. Prawie połowa kolejarzy i pilotów uważa, że ich harmonogram jest przyczyną zbyt krótkiego snu. U kierowców samochodów (zarówno zawodowych jak i normalnych) sytuacja wygląda nieco barziej optymistycznie, ponieważ na to samo pytanie twierdząco odpowiedziało jedynie 25% osób. Jednak nawet jeśli to jest mniej niż u innych pracowników transportu, nie zmienia to faktu, ze jest to powszechny problem w tej branży.


Przyczyny.

Przyczyną tych problemów może być to, że zwykle osobom zajmującym się zawodowo transportem trudno jest zachować regularny tryb życia, a ich rytm dobowy jest zaburzony. Dzieje się tak, ponieważ te osoby mają zazwyczaj zmienny harmonogram pracy. Nie mają oni regularnego i ciągłego snu jak przeciętni ludzie. Jednak statystyki pokazują, że dwa razy częściej ucinają sobie drzemki niż inni pracownicy.


Warto się zastanowić, co można zrobić, by poprawić ten stan rzeczy. Być może te osoby powinny mieć możliwość do bardziej regularnego trybu pracy i życia? Może dobrym pomysłem byłby wypoczęty zmiennik? Jednak wiadomo, ze często ze względów finansowych i praktycznych jest to po prostu nie możliwe. Jeśli jesteś kierowcą, zastanów się, czy nie warto czasem zrobić sobie małej drzemki dla bezpieczeństwa twojego i innych?


źródło:
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120304141858.htm

Zobacz również

Newsletter

  • Facebook
  • Google+
  • GoldenLine
  • Nasza Klasa
  • Blip
  • Twitter
  • YouTube