• Gry uczą współpracy nie agresji.
Gry uczą współpracy nie agresji. >Gry komputerowe są niezmiernie popularne wśród młodzieży. Od dawna panuje jednak przekonanie, że potęgują one agresję w przyszłości, w szczególności jeżeli graczami są młodzi ludzie (...)
Psychologia

Nauczycielu - medytuj!

Medytacja jest praktykowana w różnych religiach, praktycznie na całym świecie od bardzo wielu lat. Ogólnie znane są pozytywne skutki, które niesie za sobą systematyczne medytowanie. Pomimo tego, że wydawało się, że w dziedzinie pozytywnych skutków medytacji już nic nie jest w stanie nas zaskoczyć, ostatnie doniesienia naukowców pokazały nam kolejną rzecz na którą medytacja ma zbawienny wpływ.


Od dawna wiadomo, że medytacja wpływa w znakomity sposób zarówno na ciało jak i umysł człowieka. Te pozytywne zmiany dotyczą między innymi: obniżenia ciśnienia krwi, polepszenia metabolizmu i złagodzenia wszelkiego rodzaju bólu. Jeśli chodzi wpływ na psychikę człowieka wiadomo trochę mniej w tej kwestii. Mawia się, że medytacja ma pomagać w złagodzeniu problemów psychologicznych, poprawić samoświadomość, oraz oczyścić umysł. Są to jednak bardzo duże ogólniki i trudno zmierzyć je poprzez badania. Jednak ostatnie badania mogą nam nieco przybliżyć faktyczny wpływ medytacji na naszą psychikę!


Medytacja dla nauczycielek.

Spróbowano stworzyć badanie, który odpowie na pytania związane z redukcją destrukcyjnych emocji i poprawy społecznych i emocjonalnych aspektów życia. Wyniki badania sugerują, że większa świadomość swoich procesów psychicznych może mieć wpływ na emocjonalne zachowania. Badanie może się okazać istotne ze względu na to, że w obecnych czasach ludzie nie mają zwykle czasu na kontemplację, medytację i refleksje nad otaczającym ich świecie.

Przebadano prawie sto nauczycielek w wieku od 25 do 60 lat. Do badania wybrano akurat nauczycielki, ponieważ ich praca jest szczególnie stresująca, a umiejętności, które ćwiczy się podczas medytacji mogą mieć nie tylko pozytywny wpływ na same nauczycielki ale również na ich uczniów.

Przy tworzeniu badanie wraz z naukowcami współpracował buddyjski uczony - Allan Wallace. Opracowali oni specjalny 42-godzinny, ośmiotygodniowy program szkolenia, na który składały się trzy kategorie medytacyjnej praktyki. Były to praktyki koncentracji, które wymagają stałego, ciągłego skupienia, praktyki uważności, które to polegają na zbadaniu własnego ciała, oraz swoich uczuć, oraz praktyki zarządzania, w których celem jest zwrócenie uwagi na empatię i współczucie wobec innych ludzi.


Relacje z partnerem a medytacja.

Podczas badania nauczyły się one lepiej rozumieć związek między emocjami a poznaniem, oraz lepiej im wychodziło rozpoznawanie emocji u siebie i innych osób. W konsekwencji pomogło to rozwiązywać problemy w ich życiu prywatnym, np. w związkach.

Postanowiono więc przyjrzeć się bliżej relacjom nauczycielek z ich partnerami życiowymi. Okazało się, że związki te rozwijały się lepiej, partnerzy z większą łatwością odczytywali emocje swojej drugiej połówki. Pary również rzadziej się kłóciły i lepiej porozumiewały ze sobą. Także ich poziom nastroju był dużo lepszy.


Co więcej?

Nauczycielki biorące udział w badaniu były również mniej depresyjne, odczuwały mniejszy lęk, oraz obniżył się ich poziom stresu. Oprócz tego okazały się bardziej współczujące i świadome swoich uczuć, przez co czuły się dużo lepiej.

Co prawda zauważono wiele pozytywnych zmian w życiu osób medytujących, jednak nie wiadomo jeszcze jakie zachodzą zmiany długoterminowe. Badania tego typu są dość trudne do przeprowadzenia, jednak warto je przeprowadzić, aby móc wyciągnąć jednoznaczne wnioski na temat wpływu medytacji na życie wewnętrzne człowieka.


Źródło:
Meditation Improves Emotional Behaviors in Teachers"
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/03/120328142852.htm

Zobacz również

Newsletter

  • Facebook
  • Google+
  • GoldenLine
  • Nasza Klasa
  • Blip
  • Twitter
  • YouTube