• Gry uczą współpracy nie agresji.
Gry uczą współpracy nie agresji. >Gry komputerowe są niezmiernie popularne wśród młodzieży. Od dawna panuje jednak przekonanie, że potęgują one agresję w przyszłości, w szczególności jeżeli graczami są młodzi ludzie (...)
Psychologia

Czytające małpy!

Już małe dzieci uczą się rozpoznawać znaki, sylabizować i w końcu czytać. W podstawówce uczy się alfabetu i składanie poszczególnych liter w słowa. Jest to proces, który zwykle kojarzymy ze zdolnością mówienia i rozumienia mowy. Ostatnie badania na małpach pokazują, że aby rozpoznawać litery tak naprawdę nie jest konieczne specyficzne dla człowieka rozumowanie i zdolności werbalizowania myśli!


Może się to wydać zaskakujące dla wielu osób, ale człowiek nie jest jedyną istotą która potrafi czytać! I nie umniejsza to bynajmniej przewagi człowieka nad innymi zwierzętami. Ukazuje to raczej nowe spojrzenie na umiejętność czytania, oraz sposoby jej nauki...


Czytanie – niekoniecznie mowa.

Czytanie jest często utożsamiane z mową. Wydawało się to wręcz oczywiste, ponieważ język pisany wywodzi się z języka mówionego. Dodatkowym dowodem miało być to, że dzieci (chociaż czasem nawet dorośli – pisząc ten tekst widzę to nazbyt dokładnie!) mają problemy z ortografią, zapisując często wyrazy randomowo, albo kierując się fonetyką.

Jest to jednak mylne założenie. Aby czytać, nie potrzebna jest zdolność mówienia! Czytanie to przede wszystkim rozpoznawanie, oraz zapamiętywanie specyficznych regularnych wzorów (w tym przypadku mamy na myśli oczywiście litery), które to tworzą określony wyraz.


Szansa dla szympansa.

Stwierdzenie, że czytanie jest dziecinnie proste, byłoby tutaj użyte wręcz na wyrost. Nawet pawiany, które to były badane pod tym kątem, potrafią identyfikować poszczególne kombinacje liter w wyrazach!

Eksperyment francuskich naukowców polegał na pokazywaniu małpom czteroliterowych wyrazów na ekranie dotykowym. Małpy uczono naciskać kółko, gdy wyraz był napisany poprawnie, a krzyżyk gdy zauważyła błąd. Za każdą poprawną odpowiedź dostawały jedzenie.

Wyniki były zaskakujące! Małpy nauczyły się rozpoznawać istniejące angielskie słowa, od takich, których nie ma. Jednak nie to jest najbardziej zadziwiające. Po pewnym czasie małpy nauczyły się poprawnie rozpoznawać wyrazy, których nigdy wcześniej nie widziały.

Okazuje się, że pawiany rozpoznawały wyrazy nie po ich ogólnym wyglądzie, a znajdywały jakąś konkretną regułę, która decydowała, czy jest to faktycznie istniejące słowo. Naukowcy twierdzą, że małpy potrafią się nauczyć nie tylko poszczególnych słów, ale też regularnych wzorów, które się często powtarzają w angielskich wyrazach. Za pomocą odnajdywania poszczególnych liter w nietypowym dla nich miejscu, potrafią wykrywać fałszywe litery.


Co to właściwie oznacza?

Czy oznacza to, że małpy są nad wyraz inteligentne? Oczywiście są zwierzęciem najbardziej podobnym człowiekowi, jednak owe odkrycie nie sprawia, że zaczniemy uważać je za bardziej mądre niż dotychczas. Z powyższego badania powinniśmy wyciągnąć zupełnie inne wnioski.

Ten eksperyment być może pomoże zrozumieć to, w jaki sposób człowiek tak naprawdę uczy się czytać. Badania prowadzone w tym kierunku mogą pomóc w opracowaniu nowych metod pomocy między innymi dzieciom z dysleksją i dysortografią.

Te wyniki mogą również zainteresować antropologów. Okazuje się bowiem, że rozpoznawanie znaków, czyli czytanie (a kto wie, czy również nie pisanie?) wyprzedzało bowiem porozumiewanie się poprzez mowę! Wywraca to wcześniejsze założenia ewolucjonistów. 


Jeśli interesuje Cię jak dokładnie wyglądało badanie, obejrzyj filmik!




Źródło:
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/04/120416125245.htm
"Baboons Display 'Reading' Skills, Study Suggests; Monkeys Identify Specific Combinations of Letters in Words"

Zobacz również

Newsletter

  • Facebook
  • Google+
  • GoldenLine
  • Nasza Klasa
  • Blip
  • Twitter
  • YouTube