• Gry uczą współpracy nie agresji.
Gry uczą współpracy nie agresji. >Gry komputerowe są niezmiernie popularne wśród młodzieży. Od dawna panuje jednak przekonanie, że potęgują one agresję w przyszłości, w szczególności jeżeli graczami są młodzi ludzie (...)
Zdrowie

Joga jest lekarstwem na depresję

Joga jest praktykowana od tysięcy lat. Osoby, które ją praktykują zachwalają jej cudowne działanie zarówno w sferze fizycznej jak i psychicznej życia człowieka. Jak się do tego odnosi medycyna konwencjonalna? Czy rzeczywiście joga ma takie „magiczne” działanie?



Ciało.

Jeśli chodzi o działanie jogi na nasze ciało i sferę fizyczną pozytywny wpływ jogi wydaje się oczywisty. Ale nikogo nie zaskakuje przecież fakt, że ćwiczenia fizyczne (jeśli obierze się jogę z filozoficznej i metafizycznej strony, właściwie jogę można uznać za gimnastykę) mają dobry wpływ na nasze zdrowie. Co więcej wiele asan, czyli pozycji w jodze, jest również wykorzystywanych w innych rodzajach sportu. Co więc jest takiego w jodze, że przypisuje jej się takie cudowne działanie?



Umysł.

Okazało się, że praktykowanie jogi podnosi poziom GABA (kwasu gamma-aminomaslowego). Wzrost ten szacuje się aż na 27%.Ale co to właściwie oznacza? Otóż GABA pełni funkcję głównego neuroprzekaźnika w naszych mózgach. Ma także działanie hamujące w naszym układzie nerwowym.



Depresja.

Odpowiedni poziom GABA jest niezwykle istotny, ponieważ zauważono, że przy depresji jest obniżony poziom tego kwasu. Niewłaściwy poziom GABA może powodować równieżrozdrażnienie, nerwice i ogólne złe samopoczucie. Być może dlatego właśnie osoby praktykujące jogę mówią, że czują się po niej zrelaksowani, spokojni i odnajdują wewnętrzną równowagę.

W trakcie jogi oprócz odpowiedniego wykonywania asan niezmiernie ważny jest oddech. Oddychając głęboko i świadomie zarówno oczyszczamy nasz organizm jak i uspokajamy się. 

Pamiętajmy również, że podczas ruchu wytwarzają się w naszym organizmie endorfiny - tak zwane hormony szczęścia. To również może mieć wpływ na nasze dobre samopoczucie.

Po każdej sesji jogi ważne jest też by odpocząć. Ostatnie ćwiczenie polega na skupieniu się na własnym oddechu, oraz postaraniu się nie myśleć o niczym. Taka medytacja ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie psychiczne.



Zdrowie.

Oprócz redukcji stresu zauważono, że joga również obniża ciśnienie krwi, poprawia koordynację ruchową, giętkość i naszą koncentrację. Także pomaga na bezsenność i problemy żołądkowe. 

Jeśli jednak przyjrzymy się objawom, na które pozytywnie działa praktykowanie jogi, możemy stwierdzić, że są to również objawy wynikające ze stresu. Być może jest tak, że joga wpływa pośrednio na nasze zdrowie fizyczne poprzez redukcję stresu?

Jednak najważniejsze jest to, że joga świetnie działa na człowieka. Co więcej może ją trenować każdy - bez względu na wiek, czy płeć. Polecana jest także kobietom w ciąży!



Źródło:

„Yoga May Elevate Brain GABA Levels, Suggesting Possible Treatment For Depression”
http://www.sciencedaily.com/releases/2007/05/070521145516.htm

„Yoga (alternative medicine”)
http://www.sciencedaily.com/articles/y/yoga_(alternative_medicine).htm


Zobacz również

Newsletter

  • Facebook
  • Google+
  • GoldenLine
  • Nasza Klasa
  • Blip
  • Twitter
  • YouTube