• Gry uczą współpracy nie agresji.
Gry uczą współpracy nie agresji. >Gry komputerowe są niezmiernie popularne wśród młodzieży. Od dawna panuje jednak przekonanie, że potęgują one agresję w przyszłości, w szczególności jeżeli graczami są młodzi ludzie (...)
Psychologia

Gry uczą współpracy nie agresji.

Gry komputerowe są niezmiernie popularne wśród młodzieży. Od dawna panuje jednak przekonanie, że potęgują one agresję w przyszłości, w szczególności jeżeli graczami są młodzi ludzie. Wiele autorytetów argumentowało tę teorię tym, że większość gier jest brutalna i zawiera sceny przemocy, co może negatywnie wpływać na psychikę młodego człowieka. Najpopularniejsze gry to takie, których celem jest zabicie przeciwnika, co ukazane jest w mniej lub bardziej drastyczny sposób.


Jednak grupa szwedzkich naukowców z Uniwersytetu w Gothenburgu kwestionuje tę popularną teorię, że gry mają zły wpływ na rozwój młodych ludzi. Podczas badań nad graczami zauważyli, że wbrew pozorom, zamiast agresywnych zachowań gry uczą umiejętności współpracy!


Gry uczą.

Naukowcy zauważyli również, że oprócz dobrej współpracy, gry mogą uczyć grające w nie osoby rozumienia złożonych kontekstów, oraz znajdywania wyjścia z trudnych sytuacji. Pomagają również lepiej rozumieć związki przyczynowo-skutkowe.


Badania.

Badacze ze Szwecji obserwowali, oraz nagrywali video graczy, którzy spędzili setki godzin grając w gry on-line. Uczeni przyjrzeli się temu, w jaki sposób osoby badane grają w złożone gry komputerowe, w których były obecne sceny przemocy i agresji. Okazało się, że sytuacje, które mają miejsce podczas gry, wymagają od gracza dużej umiejętności współpracy i świetnego skoordynowania.


Strategia.

Naukowcy starali się również dokładnie przeanalizować, jakie cechy, zdolności, oraz wiedzę powinni posiadać dobrzy gracze. Okazuje się, że najbardziej istotna jest strategia, wiedza techniczna, oraz dobry refleks. Wbrew temu, co starają się od wielu lat nam wmówić uczeni, gracze którzy podczas gry zachowują się agresywnie i emocjonalnie, nie są efektywni i w konsekwencji grają źle.


Czy faktycznie agresja?

Teoria, sugerująca wpływ gier na agresywne zachowanie, opiera się na pojęciu transferu. Mówi to nam o tym, że wiedza, której uczymy się w jednej dziedzinie, wykorzystywana może być również na innych płaszczyznach. Jednak czy w kontekście przedstawionych badań ma to faktycznie sens?

Skoro dla dobrego grania w większość gier ważniejsza jest umiejętność współpracy i myślenie strategiczne, zamiast agresywnego zachowania, to logicznym wnioskiem jest to, że teoria transferu będzie dotyczyć właśnie tych pozytywnych umiejętności! Tak więc zgodnie z tym czego dowiedli badacze, zamiast agresywnych zachowań gracze mogą przejawiać lepsze myślenie strategiczne i zdolności działania w grupie w realnym świecie.


Co to oznacza?

Zaprzecza to poniekąd powszechnym opiniom na temat gier. Wnioski z przeprowadzonych badań mogą spowodować rewolucję w spojrzeniu na nie. Być może zmieni się zupełnie polityka dotycząca gier – zamiast straszyć i odciągać młodych ludzi od grania, być może w niedalekiej przyszłości młodzież będzie wręcz zachęcana do tego typu spędzania wolnego czasu?

W kontekście tego, co słyszymy od wielu lat na temat zagrożeń związanych z częstym graniem, brzmi to może śmiesznie. Jednakowoż dzięki tym odkryciom być może psycholodzy zainteresują się bardziej grami i korzyściami z nich płynącymi. Może to stanowić przełom w projektowaniu gier edukacyjnych!

Skoro niektóre gry pomagają ćwiczyć zdolności współpracy, być może niektóre firmy zdecydują się na tego typu „szkolenia” dla swoich pracowników, aby polepszyć ich umiejętności pracy w grupie? A rodzice zamiast odciągać swoje pociechy od komputera, zamiast tego będą je zachęcać do grania w gry?

Badania przeprowadzone nad grami stanowią kolejny dowód na to, że zanim zacznie się powtarzać slogany głoszone nawet przez autorytety w danej dziedzinie, należy się najpierw dokładnie przyjrzeć wynikom przeprowadzonych na ten temat badań naukowych!


Źródło:
Link Between Violent Computer Games and Aggressiveness Questioned "
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/04/120402112828.htm

Zobacz również

Newsletter

  • Facebook
  • Google+
  • GoldenLine
  • Nasza Klasa
  • Blip
  • Twitter
  • YouTube